Ny, användarvänlig webbplats för skräddarsydd butikskommunikation

Om företaget och uppdraget

Dixa är ett företag som arbetar med butikskommunikation inom retailsektorn. De skräddarsyr visuella budskap åt sina kunder, som genererar lönsamhet och når ut till den tänkta målgruppen precis där den befinner sig. I köpcentrum, skyltfönster och på andra fysiska platser. Dixas produkter inkluderar allt från tapeter till banderoller och butikskommunikation. Dixa har även ett dotterbolag, Greenlite, som också var med i projektet.

Projektet inleddes med att vi började skissa på sidstruktur, UX och design för Dixas nya webbplats. När denna var klar utformades en liknande webbplats för Greenlite. De två webbplatserna utgör en multisajt-uppsättning: ett tema till två olika sajter, där båda kan fyllas med innehåll som matchar vardera bolag.


Kund

Dixa

Bransch

Butikskommunikation

Tjänster

SEO, Utveckling, UX, Webbplats

Utmaningen

Uppdraget påbörjades i september 2022. En utmaning var att Greenlites ursprungliga webbplats från början inte var mobilanpassad, samtidigt som Dixas webbplats var svåradministrerad och krävde mycket manuellt arbete. Detta gjorde att vi behövde utforma två sammanvävda webbplatser som kunde administreras på ett effektivt sätt.

Dixa tillverkar allt på beställning till sina kunder, därför fick vi tänka ett varv extra på hur vi skulle bygga sajten utifrån detta. Både strukturen och innehållet på webbplatsen fick byggas enligt denna information. För att ro projektet i hamn och lösa dessa punkter, krävdes specialister från oss inom SEO, design och utveckling. Lösningen blev att genom en drop-down-meny presentera Dixas tjänster istället för produkter.

Resultatet

Resultatet blev två unika webbplatser optimerade för både mobil och desktop. Greenlites webbplats gjordes tillgänglig både på svenska och engelska, medan Dixas webbplats enbart gjordes på svenska. Webbplatserna är nu aktuella och uppdaterade enligt de senaste standarderna. De tjänster som utmärker Dixa syns tydligt i en meny på startsidan med förklaringar av varje tjänst. Besökaren hittar snabbt vad den är ute efter, oavsett om det är butiksskyltning, butikskampanj eller en shop in shop-lösning som önskas.

Dixas webbplats fick ett mer tjänsteorienterat fokus än produktfokus. På den nya webbplatsen presenteras därför lösningar på de problem som Dixas kunder upplever – genom de nya funktionerna och den lättnavigerade menyn. Dixa hade också ett önskemål om att inte publicera datum vid sina nyskrivna artiklar, för att hålla innehållet aktuellt så länge som möjligt. Detta mynnade ut i att vi plockade bort datum och tid för alla kommande och nuvarande artiklar.

Samarbetet mellan oss på Mild och Dixa har varit effektivt från start, med nådda mål enligt tidsplan. När de två webbplatserna dessutom blev sammanvävda blev helhetsupplevelsen bättre – skräddarsydda enligt de båda varumärkena, men med en gemensam grund. Dixa har nu alla verktyg och den struktur som behövs för att fortsätta expandera sin onlinenärvaro, och det är vi stolta över att ha fått vara en del av.

"De två webbplatserna för Dixa och Greenlite utgör nu en bra grund att bygga vidare på. Vi ser fram emot att se Dixa växa sin verksamhet med dessa förutsättningar."

Annie
Produktionsledare, Mild

Blev du nyfiken på projektet och vill veta mer?

Tveka inte på att kontakta oss så berättar vi mer!

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.