Google Ads-byrå

Vi är en etablerad Google Ads-byrå i Stockholm, Göteborg och Malmö som jobbar med sökordsannonsering för kunder i hela landet. Google Ads är för byråer vad symaskinen är för sömmaren: vi får snabbt ett bra resultat som leder till ökad trafik och försäljning.

Några av våra kunder

Blixtsnabba resultat med Google Ads

Som certifierad Google Ads-byrå (tidigare Google AdWords) kan vi kalla oss seniora: vi har jobbat med traditionell SEO i många år. SEO är i sin tur en viktig del av SEM och Google Ads, även om arbetssätten som sådana bör hållas isär: den första handlar om långsam, organisk tillväxt, den andra om betald annonsering som ger resultat direkt.

Vi maximerar er annonsbudget

Ni kan vara en etablerad verksamhet som vill räta ut röran på ert konto, en organisation som behöver stöttning i er strategiska planering eller ett relativt nystartat företag som inte vet i vilken ände ni ska börja.

Oavsett utgångspunkt gäller samma sak: Google väljer vilka annonser som ska synas högst upp bland sökresultaten, baserat på hur bra era annonser är och vilken relevans sökordet har för er webbplats. Ju bättre vi som Google Ads-byrå optimerar annonsens landningssida desto bättre går det för annonsen. Och ju bättre det går för annonsen desto större chans har ni att synas högt upp på Googles sökresultatsida.

Vad är Google Ads?

  • Världens största digitala annonseringsverktyg
  • Ni betalar endast för när en person faktiskt klickar in sig på er webbplats
  • Det är det snabbaste sättet för er att synas på Google – ni ser resultat direkt
  • CPC (cost per click) bestäms utifrån en auktion.
  • Populära sökord med hög konkurrens är dyrare per klick

Såhär ser vår process ut

En Google Ads-byrås främsta uppgift är att verka på detaljnivå. Vi arbetar noggrant och metodiskt med att välja rätt sökord och sätta upp en kampanjstruktur som ökar er försäljning utan att öka annonsbudgeten. Såhär ser vår process ut:

  • Sökordsanalys
  • Kampanjstruktur
  • Uppsättning av annonser
  • Löpande optimering och rapportering

Det som särskiljer oss som Google Ads-byrå från andra byråer är vår expertis och erfarenhet när det gäller ökad konvertering, synlighet och expansion. Medarbetarna på Mild får i och med partnerskapet med Google också tillgång till utbildningar från Google själva samt regelbundna rapporter om konsumentinsikter. Det hjälper oss att utvecklas snabbare och ligga steget före framtida kunders sökvanor.

1. Sökordsanalys

Det första vi gör i varje projekt är en analys av webbplatsen. Vad söker era besökare efter när de hittar till er? Vilka ord använder ni själva redan nu i era produkt- eller tjänstebeskrivningar, och har de orden sökpotential? Hur ser det ut för era konkurrenter? Resultatet blir till slut en lista med sökord som vi anser att ni ska satsa på. Vi pratar igenom listan med er och kommer överens om vilka sökord vi ska satsa på.

2. Kampanjstruktur

Nästa steg är att skapa en kampanj som ska leda till mest pengar tillbaka per investerad krona. Return On Ad Spend kallas det i Google Ads, byråsnackets ROAS. Vi utgår från sökordslistan i förra steget och har kontroll över vem vi riktar annonserna mot, samt hur mycket vi vill spendera varje månad.

3. Uppsättning av annonser

Här börjar det roliga: vi skapar annonser och landningssidor utifrån sökord och målgrupp. Ju mer relevanta annonserna är för era besökare, desto fler klick kommer ni att få för pengarna. Det är oerhört spännande att släppa de första annonserna och se siffrorna ramla in!

4. Löpande optimering och rapportering

En central del i det löpande arbetet är att regelbundet observera och analysera datan som rullar in allteftersom nya kampanjer skapas. Vi ser ständigt över struktur, sökord och annonser, i fall att något behöver justeras. Till exempel kan vi skifta budgeten från sökord som uppenbart presterar sämre till de som presterar bättre. Vi kan också konverteringsoptimera landningssidor som får många klick men lågt antal konverteringar.

Vi strävar självklart mot att vara så transparenta som möjligt och skickar därför ut skräddarsydda månadsrapporter löpande så att ni får veta exakt hur era annonspengar spenderas. Vi går igenom dessa rapporterna med er under månadsmötena.

Varför ska jag välja Mild?

  • Med mer än 10 års erfarenhet är vi en av Sveriges ledande Google Ads-byråer
  • Vi förstår helheten kring sökordsannonsering och affärsnyttan den ska tjäna i form av varumärkeskännedom och ökad försäljning
  • Vi arbetar med allt ifrån lokala aktörer till multinationella börsbolag
  • Vi har ett tätt och transparent samarbete med våra kunder och följer ständigt upp resultatet på arbetet vi gör
  • Vi har ett erfaret team Google Ads-specialister utplacerade på våra tre kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö

Vanliga frågor kopplat till Google Ads

Vill du börja annonsera på Google?

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Behöver vi en Google Ads-byrå?

På frågan om ni behöver en Google Ads-byrå svarar vi: förmodligen. Även om företag ofta har bra kompetens internt är det många gånger gynnsamt att ingå samarbete med en certifierad Google Ads-byrå. Google Ads, och sökmotorarbete generellt, är känsliga för trender och tendenser. Det som fungerade för sex månader sedan kan vara ineffektivt idag – att monitorera förändringarna är bara det ett heltidsjobb. 

Som Google Ads-byrå håller vi koll åt er som del av ert team. Vi agerar bollplank, kommer med idéer och förslag, skapar strategier tillsammans med er och utför arbetet hands on – och ni har hela tiden full insyn i vad vi gör. Ni har också full kontroll på er budget från början till slut.

Hur skiljer sig arbetet med Google Ads från sökmotoroptimering (SEO)?

De flesta Google Ads-byråer vill hålla isär dessa arbetsmetoder. SEO, Search Engine Optimization, handlar om sökordsoptimerat innehåll och organisk trafik. SEM, alltså det en renodlad Google Ads-byrå gör, är annonsering på sökmotorerna baserat på prioriterade sökord. SEO är långsiktigt och starkt när det väl tar sig, SEM och Google Ads är snabbfotat – ni betalar för att hamna i toppen och fånga klick från potentiella kunder. Det kan vara aktuellt både för nystartade och etablerade företag – i början vill de flesta göra sig ett namn, sedan hamnar fokus mer på att ta trafik från konkurrenterna. 

Vad kostar Google Ads?

Det varierar kraftigt beroende på bransch och konkurrens. I vissa branscher kan de dyraste sökorden kosta upp emot 100 kronor per klick, medan de i andra branscher inte kostar mer än 2-3 kronor. Vi som Google Ads-byrå lägger en budget tillsammans med er, en budget som inte får övertrasseras. Sedan väljer ni i samråd med oss hur budgeten ska fördelas mellan de olika sökorden. 

Arbetar ni med Google Display Ads?

Ja, det gör vi! Det hör vanligen till repertoaren som Google Ads-byrå att köra Google Display Ads – annonser som visas på andra sidor än själva sökmotorn. Annonserna behöver inte vara helt och hållet inriktade på Googles sökmotorresultat, vilket kan fånga upp nya målgrupper. 

Arbetar ni med Google Shopping?

Jajamen! Google Ads-byråer brukar jobba med Google Shopping som den mest direkta annonsmetoden Google Ads erbjuder. Med Google Shopping visas era produkter, inklusive bild och pris direkt i sökresultaten. Användarna kan därför köpa era produkter direkt på Google – ett mycket effektivt sätt att fånga köp utan att skapa riktade landningssidor.

Arbetar ni med Youtube Ads?

Japp! Även om vi är en Google Ads-byrå använder vi Youtube Ads mot användare som aktivt söker efter det ni har att erbjuda eller användare som visat potentiellt intresse genom specifika sökord. Oavsett om ni arbetar lokalt eller vill sprida ert budskap internationellt finns det flera