Programmatic – ett smidigare sätt att annonsera

Vill du nå fram till just din specifika målgrupp, utan att behöva annonsera manuellt? Programmatic är en annonsmetod som ger dig större räckvidd och kontroll över dina kampanjer.

Vad är egentligen Programmatic?

Programmatic, eller programmatisk annonsering, är ett effektivt sätt att ta kontroll över din annonsering och öka chansen att nå ut till exakt rätt målgrupp. Genom verktyget som styrs med Artificiell Intelligens (AI) kan du annonsera på i stort sett vilken webbsida som helst som erbjuder annonsering. Du kan engagera din målgrupp med banners, videos, ljud och nativeannonser i alla typer av enheter, mobil, surfplatta eller desktop.

Så fungerar programmatisk annonsering

Vi kan sammanfatta Programmatic som ett sätt att automatiskt köpa och optimera digitala kampanjer. Istället för att som med andra mer traditionella tillvägagångssätt, manuellt kontakta olika webbplatser med förfrågan om annonsplacering, sköter den programmatiska annonseringen hela processen åt dig.

Genom att koppla upp sig till en så kallad SSP, Supply Side Platform kan publicister erbjuda sina annonsutrymmen till köpare. Köparen får tillgång till det lediga annonsutrymmet genom att i sin tur koppla upp sig mot en DSP, Demand Side Platform, eller signalprocessor.

Som annonsör definierar du i verktyget vilken målgrupp du vill rikta dig till med hjälp av användarinformation. Det kan exempelvis vara en viss demografisk grupp med särskilda intressekategorier eller tidigare användarbeteenden, som du vill nå ut till med din annons. Du köper på så vis användare (cookies) i en specifik målgrupp snarare än bara placeringar på en viss webbplats. Du anger också du vad du är beredd att betala för din annons, sedan sköter programmet resten. Maskiner och algoritmer är faktiskt allt som behövs för att effektivt kunna köpa och sälja digitalt annonsutrymme.

Vill ni veta mer om hur vi kan hjälpa er?

Kontakta oss, så tittar vi tillsammans på en passande lösning.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Budgivning i realtid

Programmatic verkar genom så kallad real time bidding, det vill säga en budgivning om annonsutrymmet som sker i realtid. I den stund en besökare går in på en webbplats registreras det hos annonsbörserna. Matchar besökaren den målgrupp du specificerat i din kampanj deltar du automatiskt i en auktion med andra annonsörer. Högste budgivare “vinner” annonsplatsen på just den webbsidan. Detta är ett förlopp som går på några millisekunder, och helt utan inblandning av fysiska personer.

Den här typen av system är ofta både enklare och billigare för dig som annonsör, eftersom du på förhand får veta när det finns annonsplatser öppna på en viss webbplats och budet läggs direkt. Du kan med andra ord annonsera utan att behöva lägga tid på förfrågan, förhandling eller köp, som man traditionellt behövt göra. Maskinen tar hand om samtliga moment så att du istället kan ägna din tid åt att optimera och förbättra annonsernas innehåll.

Genom hela kampanjen kan du sedan följa annonsens utveckling i verktyget, se spenderade kronor, antal klick, uppnådda mål och data över hur kampanjen presterat.

Vem kan använda sig av Programmatic?

Programmatisk annonsering passar lika bra för dig med större eller mindre budget. Det är ett utmärkt sätt att bygga varumärke och nå dina prospects, men också ett effektivt sätt att bearbeta besökare som ännu inte konverterat.

Annonserar du redan regelbundet och har tidigare fått god effekt av bannerkampanjer? Då är det definitivt värt att överväga programmatisk annonsering framför att lägga tid och resurser på att köpa annonsplaceringar manuellt.

Är annonsering något du aldrig eller knappt ägnat dig åt tidigare? Ingen fara, på Mild sitter några av Sveriges bästa kompetenser inom digital marknadsföring och Marketing Automation. Vi hjälper dig längs varje steg på vägen mot slagkraftig programmatisk annonsering.

Vad är fördelen med Programmatic gentemot andra annonsverktyg?

  • Den främsta fördelen är att programmatisk annonsering bygger på Artificiell intelligens (AI). Det sparar mycket tid, resurser och skapar en tydligare struktur i annonseringen.
  • Programmatic ger dig god överblick och kontroll över medieköpen. Till skillnad från om du bokar en kampanj direkt hos en webbplats, har du här långt större kontroll över din budget och har möjlighet att uppdatera ditt annonsmaterial kontinuerligt, för att uppnå bästa effekt.
  • Ytterligare en fördel är att verktyget gör det lätt att segmentera och rikta en viss kampanj mot mycket specifika målgrupper, på specifika plattformar.
  • Programmatic är, till skillnad från konkurrenten Google Ads manager, inte begränsad till enbart Googles egna Display-nätverk.
  • Programmatic gör det möjligt för dig som annonsör att göra optimeringar som bygger på insikter i realtid och att kontinuerligt förbättra resultaten utifrån dem.
  • Programmatic är svårslaget när det gäller räckvidd, annonsvariation och alternativ för köp av annonsplats.

Hur jobbar MILD med Programmatic?

På Mild använder vi främst BIDTheatre som programmatiskt verktyg. BidTheatre är föregångare i Norden med att tillhandahålla en teknisk plattform och kraftfulla tjänster för programmatisk handel av digital media.

Tillsammans med dig som kund definierar vi noga de målgrupper som kampanjen ska nå ut till och utformar den i samråd med-eller utifrån underlag från dig. Särskilt lägger vi fokus på nischade kampanjer för att kunna segmentera och göra dem så relevanta som möjligt för just din målgrupp.

Efter avslutad kampanj går vi tillsammans igenom resultatet där vi analyserar kampanjens totala effekt utifrån satta mål.