Sökmotor­optimering (SEO) på tyska

Guten Tag! Vill du se din webbplats sväva högt hos samtliga sökmotorer i Tyskland? Då har du hamnat rätt. Vi på Mild är experter på SEO för tyska marknaden.

Värdet av SEO på tyska

Anledningarna till att sökmotoroptimera mot tyska marknaden är många. Landet har sedan länge varit navet i Europas ekonomi med företagsjättar inom allt från livsmedelsindustri till teknik och bilproduktion. När hemmamarknaden blir för liten söker sig svenska företag utomskärs och då lockar Tyskland med sina 82 miljoner invånare. Som i majoriteten europeiska länder domineras den tyska sökmotormarknaden av Google. Enligt Statcounter hade Google nära 92% av sökningarna i Tyskland under 2017 samtidigt som Bing kammade hem nästan 6%. Detta gör tyska sökmotormarknaden, med europeiska mått, ovanligt diversifierad.

En sak förenar dock sökmotorerna: deras allt hårdare fokus på att ge lokalt relevanta sökresultat. Detta innebär att webbplatser, för att lyckas med utmaningen att skapa anknytning till kulturella, sociala, regionala skillnader och lokala sökmotoralgoritmer, bör anpassa sitt innehåll för den tänkta marknaden. Med andra ord: SEO på tyska. Inte Google Translate-tyska eller tyskan vi lärde oss i skolan, utan lokal, autentisk tyska.

Hur vi jobbar med SEO på tyska

Har du planer på att etablera en befintlig e-handel i Tyskland, sökmotoroptimera dina återförsäljare i Österrike eller vill få in fler heta leads från Zürich? Vi på Mild har stor erfarenhet av flerspråkig SEO mot internationella marknader, däribland SEO på tyska. Vårt SEO-team är mångkulturellt och våra medarbetare högkompetenta i språket de optimerar på. Dessutom tilldelas du en dedikerad projektledare med övergripande ansvar – du slipper ha en kontaktperson per språk, projektledaren hanterar alla dina internationella SEO-satsningar åt dig. SEO på tyska följer samma steg som den på svenska. Vi börjar med att ta fram en nulägesanalys som bland annat definierar vilka fraser din webbplats ska synas för, webbplatsens nuvarande placering på de aktuella sökorden, on-page-, nyckelords- och konkurrentanalys samt analys av nuvarande trafik. Nulägesanalysen mynnar ut i en strategisk arbetsplan med beslutade insatser för kommande månader för så väl on-page som off-page, samt hur utfallet av arbetet ska mätas och rapporteras.