5 saker att tänka på när du skapar din första webbshop

Funderar du på att skapa en webbshop till ditt företag? Vi har sammanställt en guide som leder dig rätt!

5 saker att tänka på när du skapar din första webbshop

Undersökningar gjorda av HUI Research, en del av Svensk Handel, visar att tillväxten i Sverige sker på webben. Speciellt under begränsande pandemier som COVID -19, vars effekter tvingar fram nytänkande digitalisering och ett omnikanalt arbetssätt. Webbshopar kräver dock lika mycket engagemang, tid och resurser som fysiska butiker. Det gäller att ständigt följa med i utvecklingen och överväga nya digitala möjligheter som kan passa din webbshop och verksamhet.

Så skapar du en webbshop – och möter dagens marknad

Innan du skapar din webbshop behöver du fundera över syftet med den. Söker du en bättre kommunikation med dina befintliga kunder eller vill du attrahera nya?

Skapar du webbshopen som komplement till din vanliga butik, om du har en sådan? Eller vill du helt gå över till att sälja på webben?

Något annat som också är viktigt att göra innan du skapar webbshopen är att researcha. Leta reda på allt du kan om din målgrupp och deras köpbeteende. Utifrån detta tar du fram en vision om hur du vill att webbshopen ska se ut och fungera.

1. Börja skapa din webbshop utifrån en marknadsanalys

Välj produkter med potential, analysera dina konkurrenter och nischa dig, åtminstone till en början. Så kan vi sammanfatta vårt första tips. Ett bra verktyg till din marknadsanalys är Google Trender. Där kan du skriva in potentiella produkter och jämföra dem med varandra. Vad som trendar på Google ger också en god fingervisning om hur många besökare och kunder din webbshop kan tänkas få.
När du skapar din webbshop kan du fundera på vad dina konkurrenter gör bra. Låna in deras bästa funktioner och idéer och gör dem till dina. Om konkurrensen börjar bli för hög och marknaden mättats bör du också fundera på möjligheten till annan prissättning, bättre service eller ett utbud som lockar fler kunder till just din webbshop. Känner du till dina USP:ar (Unique Selling Point) innan du skapar din webbshop hjälper det dig i många lägen.
I samband med att du skapar din webbshop bör du också nischa dig. Genom att göra så kan du fånga de kunder som söker just dina produkter, hålla nere priserna, erbjuda bättre service samt kunskap. Med specifika ord och fraser att satsa på kan det dessutom bli lättare att hamna bra till på sökmotorerna.

2. Skapa din webbshop på en passande plattform

Det här blir förmodligen ett av dina största och möjligen också svåraste beslut när det kommer till att skapa din webbshop. Webben erbjuder många olika system med varierande funktioner, exempelvis WooCommerce och Magento. Vad som passar just ditt företag beror på flera faktorer, däribland:

  • vad du har för budget – hur mycket pengar kan du lägga på att skapa din webbshop och underhålla den?
  • vilka funktioner du behöver i din webbshop – support? Obegränsat produktutbud? Möjligheter till att själv uppdatera? Flera språk? Olika varianter av produkterna, som storlekar, färger?
  • hur du vill att din webbshop ska se ut – ska den skapas efter en mall för att hålla nere startkostnaden eller vara helt unik?
  • var dina kunder finns och vad de har för preferenser
  • vilka betalsätt som passar dina kunder bäst – viktigt att avväga, då en betalleverantör som ger trygghet för dina besökare konverterar fler av dem till kunder.

3. Skapa en responsiv webbshop för mobilanvändarna

Över hälften av oss svenskar använder våra mobiler när vi surfar – och när vi gör våra köp på webben. Däremot avbryter många sina köpresor för att webbshopen de besöker inte är mobilanpassad. Skapar du en webbshop som är responsiv anpassar den sin design efter besökarnas skärmstorlekar. På så sätt får de en bra köpupplevelse oavsett vilken typ av enhet de använder sig av: dator, surfplatta eller mobil. Därför är det bra att under skapandet av webbshopen kontinuerligt se efter så att den fungerar även i mobilen. Se till att testa mot alla populära telefoner och läsplattor.

4. Lansera – och testa!

Analyser, förberedelser och planer i all ära – du kommer till en viss punkt när du skapat webbshopen och den är klar. Istället för att då lägga massor av tid på smådetaljer är vårt tips att du lanserar. Testa dina besökare och se hur de beter sig i din webbshop. Ta sedan lärdom av resultatet och förbättra webbshopen därefter.
Ännu ett tips är att låta människor du känner besöka din webbshop för att sedan berätta om sin upplevelse. Många gånger leder detta till att problem uppdagas som du kan åtgärda snabbt samt värdefulla idéer om funktioner du kan implementera.

5. Dra trafik till din webbshop

När du skapat din webbshop och lagt in de första produkterna är det dags att fundera på hur du ska dra trafik. Direkttrafik, det vill säga när någon knappar in din webbshops URL i adressfältet, är svårt att få när du just skapat webbshopen. Organisk trafik kommer från sökningar på exempelvis Google om du har SEO-anpassat din webbshop korrekt. I detta fall kan vi ge som tips att initialt genomföra en gedigen sökordsanalys för att veta vilka produkter och termer du bör satsa på att optimera.
Betald trafik får du från annonser på sökmotorer, sociala medier och andra webbplatser. Exempelvis kan du jobba med Google Ads och köpa annonsplats i sökresultatet. Du betalar per klick (det vill säga per besök) enligt egen budget och bestämmer vilka ord din webbshop ska synas på. Det här är ett bra sätt att få trafik till butiken i uppstarten och visa att du finns.

Några bonustips:

  • registrera dedikerade konton på sociala medier för din webbshop och använd dem för att kommunicera direkt med dina kunder. Var aktiv och skapa engagemang genom att bidra med innehåll som de vill dela vidare.
  • säljer du visuellt snygga produkter kan det vara fördelaktigt att annonsera på sociala medier – som del i att få besökarna till att vilja stanna/återbesöka din webbshop.
  • oavsett visuellt snygga produkter eller ej – se till att ha snygga produktbilder.
  • skapa din webbshop som mer än bara en butik. Dina besökare söker ofta information om en vara eller tjänst de är nyfikna på. Var upplysande och inspirerande både i dina texter och hur du kommunicerar med dina följare/besökare.
  • erbjud trygg men också snabb och smidig betalning. Klarna och Swish är två bra exempel.
  • gör viktig information tydlig, som hur ett köp går till – eller en eventuell reklamation. Exempelvis kan du skapa webbshopen med kontaktuppgifter och viktiga länkar i sidfoten.
  • när du skapar din webbshop måste du följa en del regelverk. De två viktigaste är e-handelslagen, ett skydd för konsumenter som handlar på nätet, samt distans- och hemförsäljningslagen, vilken reglerar din e-handelsverksamhet.