Ny webbplats, domänbyte och digitalt partnerskap

Om företaget och uppdraget

IM, Individuell Människohjälp, är en svensk biståndsorganisation som grundades 1938. Organisationen finns i femton länder världen över och har en särskild fokus på kvinnor och unga. Målet är att människor av egen kraft ska ta sig ur fattigdom och utanförskap, bland annat genom samverkanskedjan Humanium Metal by IM – återvunnen metall från insamlade och illegala vapen i El Salvador. Materialet används bland annat av Malmös universitet när de tillverkar sina doktorsringar. 

När Mild inleder sitt samarbete med IM är det först och främst för att bygga deras nya, gemensamma webbplats av de tidigare webbplatserna manniskohjalp.se och imfairtrade.se. Både design och teknik ska ta form utifrån målet att öka konverteringen, på sikt även försäljningen, och att stärka varumärket. IM vill också ha en smidig koppling mellan den nya webbplatsen och sitt affärssystem. Sedan händer det som många gånger händer allt eftersom ett projekt djupnar: vi upptäcker ett behov. I detta fall behöver IM ett bollplank. Någon som kan ta in deras tankar och omsätta dem till görbara strategier. Så inleder vi vårt digitala partnerskap.


Kund

IM

Ansvarig

Jens Gustafsson

Bransch

Välgörenhet, Sociala insatser

Tjänster

Digital strategi, E-handel, Konverteringsoptimering, Webbplats

Lösningen

Mild arrangerar ett uppstartsmöte där representanter från IM och vår byrå samlas. Under ett par, tre timmar bekantar vi oss med varandra och projektet som vi ska genomföra tillsammans. I och med föreningen mellan två webbplatser till en enda på ny domän finns många beslut att fatta. Mild tar fram en omfattande strategi för detta.

Efter mötet inleder Mild ett analysarbete av IM:s besökarbeteende. I nära samarbete med deras webbansvariga jobbar vi upp en helt ny sidstruktur baserad på statistik, användartester och mål för konvertering. Med detta till grund tar designprocessen parallellt med digital strategi/närvaro vid. Vi byter IM:s CMS till WordPress, utvecklar den nya webbplatsen och skapar mätbarhet. Därtill integreras webbplatsen med e-handelspluginet WooCommerce med PayEx som betalningslösning för betalkort samt Swish. Webbplatsen kopplas också till Scrive för autogiro samt till IM’s affärssystem Dynamics NAV, dit alla ordrar skickas.

När den nya webbplatsen går live flyttas jobbet internt till SEO-avdelningen på Mild och det löpande arbetet tar vid – med målet att återhämta det stora flödet av organisk trafik som fanns på den gamla domänen samt öka flödet allt eftersom.

Byte av domännamn

Praktiskt kan sägas att byte av domännamn är oerhört affärskritiskt. Värsta tänkbara scenariot är att man som företag tappar alla besökare för att bytet inte görs på rätt sätt. Därför tar vi fram en utförlig strategi kring IM:s marknadsföring inför bytet samt efter. Strategin går ner i detalj kring hur IM rekommenderas jobba med sina olika kanaler för att skapa en röd tråd, om det så gäller sociala medier eller Google Grants. Exempelvis börjar IM innan bytet att informera sina användare i sociala medier – samt fortsätter informera efter att den nya domänen invigts. 

SEO-mässigt innebär en ny domän att auktoriteten måste byggas upp igen och successivt. IM:s gamla domän var väldigt etablerad. Vi utför användartester där vi filmar besökarnas förflyttningar på den nya webbplatsen för att se hur de använder den samt vad vi kan göra för att förbättra.

Google

IM har två olika annonskonton hos Google – Google Grant och Google Ads. Det förstnämnda är för ideella organisationer och har lite hårdare krav på kvalitet kontra ett vanligt Google Ads-konto. Varje månad får organisationer med Google Grants-konton en gratis klickbudget. I utbyte måste riktlinjer och resultat efterföljas samt att man jobbar aktivt med kontot. 

Därtill använder IM ett kompletterande Google Ads-konto för bland annat bannerannonseringar via Google Display. Dessa insatser är en del av varumärkesarbetet med syftet att attrahera nya besökare som inte känner till IM sedan tidigare. Data samlas in i detta konto inför kommande kampanjer, exempelvis julkampanjen. 

Båda Google-kontona sköter Mild åt IM.

Digital partner

Vårt samarbete med IM bygger på en väldigt nära relation. De kommunicerar ett behov eller en önskan och vi svarar med kunskap utifrån den övergripande digitala strategin. Praktiskt går det till som så att vi stöttar deras webbansvariga i det dagliga arbetet med webbplatsen. Vid behov håller vi i enklare workshops eller möten på plats med berörda avdelningar. Sedan presenterar vi lösningar och styrdokument för att förverkliga IM:s idéer. Ännu ett exempel hämtat ur vår roll som digital partner är att vi som sociala medie-experter bistår IM med rådgivning kring organiska inlägg och annat som rör deras digitala marknadsföring.

Resultatet

IM’s nya webbplats samlar deras koncept och verksamhet på ett och samma ställe. Design och teknik strävar efter att få besökarna till att agera på ett visst sätt, exempelvis att bli fadder eller volontär, eller att köpa gåvokort för att stödja IM:s arbete. Valet att byta CMS till WordPress har därtill varit gynnsamt för kunden, då de nu har möjlighet till större flexibilitet och att skapa kampanjer löpande – en uppgift Mild hanterar åt dem på månadsbasis. Vi tar också fram underlag till deras olika kampanjer i form av film och relaterade bilder, något som avlastat IM:s interna resurser och underlättat arbetet med den digitala marknadsföringen.

“Roligt och inspirerande projekt! Inte minst på grund av värdet i IM’s arbete. Vi har jobbat nära dem för att ta fram en webbplats som dels speglar deras verksamhet, dels har alla förutsättningar till att lyckas i den digitala sfären.”

Jens Gustafsson
Digital strateg, Mild

Vill du veta mer om det här projektet?

Kontakta oss om du har frågor eller vill veta mer om det här projektet.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.