Om företaget och uppdraget
För mer än 130 år sedan på Österlens kust grundades det som idag är Sveriges största musteri: Kiviks Musteri. På Kiviks Musteri har äpplet alltid varit själva kärnan – lika mycket nu, fem familjegenerationer in, som när bolaget grundades år 1888. Det var något som blev tydligt för oss på Mild när vi först 131 år senare startade vår historia med Kiviks Musteri, på samma vackra plats i Kivik.
För att dra igång projektet reste teamet från Mild till Kivik för att få uppleva Kiviks Musteri. På plats fick vi en rundvandring på musteriet där vi bjöds in till äpplets värld – vi lärde oss en hel del om företaget och efteråt kunde vi alla mer eller mindre kalla oss experter på äpple. Efter rundturen var det vår tur att bjuda in Kiviks Musteri till vår värld och konkretisera uppdraget. Vårt uppdrag var att ta fram en ny, fräschare site som skulle matcha varumärket och vara lättare att jobba i. En viktig puck var att lyfta fram produkterna på webbplatsen och göra data, såsom näringsvärde och innehåll, mer lättillgängligt för återförsäljare och kunder.
Kund
Kiviks Musteri
Bransch
Livsmedelsindustrin
Tjänster
SEO, Utveckling, UX, Webbplats
Lösningen
Projektet började med att vi gjorde en sökordsanalys för att hitta vad de var synliga för i dagsläget och vad de ville vara synliga för framöver. Med hjälp av analysen och en UX-plan tog vi sedan fram en ny struktur. Siten skulle fungera som en kunskapsbank där man skulle kunna sprida kunskap om allt från företagets historia och tillverkningsprocessen till vad cider är och allt om de över 70 äppelsorterna. Det var viktigt att deras mångåriga kunskap skulle lysa igenom på webbplatsen och det skulle inte råda något tvivel om att Kiviks Musteri är ledande inom sin genre.
Vi byggde den nya siten i WordPress för att få en mer modern webbplats som skulle vara enklare att arbeta i, spegla varumärket på ett bättre sätt och gå mer i linje med den grafiska profilen. En av de viktigaste sakerna var att lyfta fram produkterna på webbplatsen och att all produktinformation skulle finnas på och hämtas från en och samma plats, både innanför och utanför huset. Vi byggde således en koppling mellan webbplatsen och PIM-systemet Dabas där Kiviks Musteris all produktinformation ligger lagrad, och där butiker och återförsäljare hämtar produktinformation. Med samma informationskälla både till webbplatsen och till återförsäljare och butiker kan kunden på ett smidigt sätt säkerställa att samma uppdaterade informationen finns i alla kanaler.
Vi tog fram och designade nya mallar för nyhetsbrev och byggde en koppling till MailChimp, där vi speglade designen på webbplatsen för att ge en sömlös upplevelse mellan mail och webb. För att skapa ett dynamiskt innehåll byggde vi en koppling till Mynewsdesk och speglade innehållet till webbplatsen. Vi speglade även över innehållet från både Kiviks Musteris och Solnäs gårds instagramkonton för ännu mer dynamiskt innehåll. För att skapa mervärde och inspiration för besökarna byggde vi en receptdatabas med trevliga drinkrecept men även matrecept som passar bra till deras olika drycker. Sist men inte minst hjälpte vi dem att ta fram en kundklubb på webbplatsen där man kan kunna logga in som kund och få unika erbjudanden och mycket mer.
Resultatet
130 år efter att Kiviks Musteri grundades var det dags för ett ansiktslyft, och det har de verkligen fått. En helt ny struktur med fräschare design där produkterna, historien och framförallt äpplet verkligen får vara i centrum. De har fått en ny webbplats där de enkelt kan fylla på med nytt innehåll via alla sina kanaler på ett härligt dynamiskt vis. Precis som det ska vara. Skål!
Jacob”Hela arbetsprocessen med Kiviks Musteri har varit så rolig – från första stunden när vi bjöds in i äpplets värld på Österlen till att webbplatsen lanserades. Ett bra samarbete som minst sagt gett ett smakfullt resultat!”
Produktionsledare, Mild
Blev du nyfiken på projektet och vill veta mer?
Tveka inte på att kontakta oss så berättar vi mer!