Ökad synlighet och tillgänglighet

Om företaget och uppdraget

Mats Paulsson, VD för byggjätten Peab, har av personliga skäl engagerat sig främst i cancerforskningen genom att grunda olika stiftelser. Varje stiftelse har ett eget syfte men samlade kan Mats Paulssonstiftelserna stötta ett brett spektrum av insatser genom beviljade anslag, däribland vetenskaplig forskning, vård, utbildning och social hjälpverksamhet. Stiftelsernas kapital består i grunden av donationer från Mats Paulsson själv samt gåvor från enskilda donatorer och allmänheten. Avkastningen från kapitalet, överskott från Medicon Village och gåvor gör det möjligt för stiftelserna att bidra till framtidens utveckling – för människors hälsa och bättre liv. 

Hösten 2019 står Mats Paulssonstiftelserna inför en omfattande remake. Tre av stiftelserna, Mats Paulssons stiftelse, Mats Paulssons stiftelse för forskning, innovation och samhällsbyggande samt Stiftelsen Stefan Paulssons cancerfond, ska enas på en och samma webbplats. Denna behöver i sin tur ett gemensamt formspråk och en samlad presentation för att bli tydlig för besökarna. Logotyp, grafisk profil och budskap ska ses över –  hur Mats Paulssonstiftelserna uppfattas utåt, av allmänheten. Frågor som ”vilka är vi?”, ”vad står vi för?” och ”hur och vilka kan vi hjälpa/inte hjälpa?” ska besvaras, då budskapen bakåt i tiden många gånger upplevts som spretiga. Känslan av seriositet ska stärkas och ansökningsprocessen digitaliseras och effektiviseras, allt för att i slutänden låta stiftelsernas medel nå fram till sina mål. Mild kliver in i detta projekt med stort ansvar för Mats Paulssonstiftelsernas digitala utveckling. Vi blir en del av kundens varumärkesarbete samtidigt som vi känner en vikt med vår insats – det här är ett grymt roligt uppdrag med hjärtat på rätta stället.


Kund

Mats Paulssons stiftelser

Ansvarig

Jacob Johannisson

Bransch

Stiftelser, Välgörenhet

Tjänster

Grafisk profil, Webbdesign

Lösningen

Under uppstartsmötet går en representant från Mats Paulssonstiftelserna igenom en intressant presentation av deras verksamhet – särskilt roligt var det att få höra kunden berätta historien om Mats Paulsson, Peab och hur och varför stiftelserna kom till. Milds designer hämtar mycket inspiration från mötet liksom från kundens riktlinjer: de önskar en symbol som ska kunna användas av Mats Paulssonstiftelserna samt de underliggande stiftelserna med igenkänning från Medicon Village vad gäller former, färger och eventuellt typsnitt. Symbolen ska bland annat associeras till professionalism, gemenskap, stöd, värme och omtanke. 

Efter mötet gör vi en djupare research kring stiftelserna. Vi tittar på deras ursprung från Peab och gör en konkurrentanalys för att se hur deras konkurrenter ser ut och uppfattas. I nära dialog med dem börjar vi basera logotypen på Medicon Village, ett bolag Mats Paulssonstiftelserna är helägare till. Under processens gång går vi ifrån detta till att skapa ett eget uttryck. Kunden har själv en idé om färgerna gult och svart. 

Logotypen ingår i vårt framtagande av Mats Paulssonstiftelsernas nya, grafiska profil. Profilen omfattar även bildspråk, typsnitt, färger och grafiska element. Utöver detta tar vi också fram layout för profilmaterial utifrån logotypen, broschyrer och e-postsignatur samt en powerpoint-template. Vi bygger även den nya webbplatsen där en stor del ligger i inloggat läge. I projektet hjälper vi Mats Paulssonstiftelserna att digitalisera sin ansökningsprocess så att deras kunder via den nya portalen kan söka bidrag/stöd, lämna rapporter och uppdatera sina ansökningar. 

Logotyp

Vår designer skapar ett moodboard med inspirationsbilder på bland annat former, färger, texturer och miljöbilder. Sedan skissar han upp logotyper för hand, runt trettio stycken. Utmaningen är att hitta ett eget uttryck för symbolen och samtidigt följa kundens riktlinjer – igenkänningen i Medicon Village symbol. Under denna process får designern som tanke att symbolisera stiftelserna med ett hjärta. Han provar rundade former från Medicon Villages logotyp samt linjer från Peabs logotyp, utvecklar tre av skisserna och ritar dem i Illustrator. 

Sedan presenterar vi förslagen för kunden. De ber oss gå vidare med vår idé men istället för igenkänning skapa ett eget uttryck vad gäller färger och typsnitt. Vi förenklar hjärtat ytterligare och förädlar konceptet genom att använda en cirkel i vänstra hörnet – som symboliserar ett mynt. 

Myntet ska på ett intressant och lekfullt sätt associeras med stiftelser medan hjärtat associeras med stöd. Baserat på logotypens geometriska uttryck valde vi typsnittet Circular Std – lättläst, modernt och stilrent. Det passar bra både digitalt och på print.

Grafiska element

Skapandet av en logotyp är det största och viktigaste arbetet. Med en visuell riktning kan vi ta arbetet vidare med att skapa grafiska element. De består enkelt uttryckt av linjerna från formen på logotypen och kan användas för att förstärka den visuella identiteten. Exempelvis på omslag/covers, solida bakgrunder och över bilder. När de grafiska elementen används över bilder blir linjerna transparenta för att inte störa budskapet för mycket.

Användbara mallar

Kunden ber oss skapa en enkel powerpoint-mall för interna presentationer. Vi vill dock demonstrera hur logotypen, färgerna och typsnittet fungerar tillsammans och skapar också exempel på mallar för annonser, broschyrer, posters med mera. Powerpoint-mallen kan utöver presentationer användas för rapporter och i marknadsföring både digitalt och i print.

Resultatet

Vår designer jobbade mot ett seriöst och enkelt uttryck som förmedlar omtanke – att man inte är ensam, att det finns hjälp att söka. Logotypen symboliserar gemenskap och nytänkande – därav hjärtat. Den gula cirkeln är ett mynt för att länka till stiftelser och donationer.

Powerpoint-templaten kom till användning på senast styrelsemötet och ska även användas i andra representativa sammanhang framöver.

Projekt som detta känns särskilt viktiga, där slutresultatet inte bara handlar om affärsnytta och varumärkesstrategi utan om människor. Vi är stolta över vårt samarbete och vart det kommer att leda.

Jacob Johannisson
Produktionsledare, Mild

Vill du veta mer om det här projektet?

Eller har frågor kring hur vi kan hjälpa dig.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.