Checklista över orsaker till synlighets- och trafiktapp på en webbplats

Checklista över de vanligaste orsakerna till synlighets- och trafiktapp på en webbplats

Det finns många anledningar till att en webbplats kan tappa synlighet och trafik. Ofta kan det vara svårt att avgöra vad ett plötsligt tapp kan bero på men som tur är finns det checklistor att gå efter. Nedan följer ett antal punkter som kan hjälpa dig i ditt sökande efter orsak.

  1. Se till att du uppdaterar din sida med nytt innehåll på löpande basis. Googles sk. spindel vill se nytt innehåll vid varje indexering.

  2. Uppdatera även ditt befintliga innehåll regelbundet. En sida med flera år gamla texter ses som mindre relevanta. För att konkurrera med dina konkurrenter vill du ha det mest relevanta och uppdaterade innehållet.

  3. Vid plötsliga synlighets och trafikfall är det inte ovanligt att en stark länk från extern webbplats av någon anledning gått ner. Har du bytt URL på landningssidan eller har länken kanske tagits bort på den externa sajten? Kontrollera och åtgärda detta.

För komplett checklista se nedanstående länk så hittar du ytterligare 15 punkter i ämnet.

Läs artikeln i sin helhet här.

Vill ni veta mer om hur vi kan hjälpa er?

Kontakta oss, så tittar vi tillsammans på en passande lösning. Eller läs mer om våra tjänster kring SEO. 

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.