Den svenska e-handlaren
Utvecklingen till en kontantlös handel drivs framåt av Sveriges konsumenter – idag betalar endast 18% med slantar medan resten använder kort eller mobiltelefon. Svenskarna hungrar efter ny, innovativ teknik och lär sig snabbt, e-handeln är mogen och betalningsföretagen framstående. Därtill överväger Sveriges centralbank e-valuta.
Swish är ett exempel på en tidig, svensk innovation som rönt stor framgång. Bankomatbolaget, Bankgirot och Bank-id är resultat från samarbeten mellan de svenska bankerna för en gemensam infrastruktur och just nu pågår ett nordiskt, bankgemensamt projekt kallat P27 med syftet att harmonisera betallösningarna i Norden. Detta i kombination med teknikintresserade invånare placerar Sverige högst upp bland de kontalösa betalningarna i rapporten World Payments Report 2018, gjord av konsultbolaget Capgemini och BNP Paribas.
Rapporten bör betraktas som en stark signal till svenska företag att hårdsatsa på smarta betallösningar och e-handel framöver.
För att ge situationen perspektiv var svensk e-handels totala omsättning drygt 75 miljarder för fem år sedan. Idag är den 109,5 miljarder, en ökning på 45 %. Svenskarna vill handla på nätet, uträtta sina ärenden online, och en av alla utmaningar för svenska företag är att skapa bra köpupplevelser, en annan att möta konkurrensen från utländska aktörer.
Svenskarna som konsumenter
Företag utanför Sverige kan i många fall erbjuda lägre priser och ett bredare produktsortiment. Å andra sidan har inhemska företag möjligheten att jobba för en mer flexibel leverans, bra kundsupport och grönare alternativ, som lokalproducerade varor och kortare leveranssträckor. De svenska konsumenterna blir allt mer kritiska, vad och hur de kan köpa kontra exempelvis klimatpåverkan är en faktor idag.
Därtill undviker svenskarna fraktkostnader i möjligaste mån, vill själva välja var, när och hur leveransen ska ske och förväntar sig att kunna kommunicera med företagen i lättillgängliga kanaler. De är målmedvetna, luttrade och otåliga när det kommer till osmidiga köpupplevelser – det måste vara enkelt och effektivt att handla, så få steg som möjligt. Var tredje konsument väljer exempelvis att spara sin kortinformation för att nästa gång kunna utföra köpet snabbare. Dessutom ökar antalet köp via mobiltelefoner – är inte webbplatsen mobilanpassad tappar företaget potentiella köpare redan där.
E-handeln i Sverige
Utifrån den svenska e-handlarens förväntningar behöver webbplatsen med tillhörande e-handel vara användarvänlig och lätt att överblicka med enkel, ren design och tydlig navigation. Därtill bör webbplatsen vara responsiv – i och med Mobile First Indexing blir det allt viktigare att positionera sig gentemot mobila användare. Närmast all betalningsutveckling för nätet fokuseras på våra mobiltelefoner – andra generationens betalningslösningar.
Lyckade omnikanalssatsningar, där företag kombinerar e-handel med butiker, är ytterligare en framgångsfaktor. Genom att ge konsumenterna service både på nätet och affärsgatan, samt erbjuda ett så brett sortiment som möjligt, får svenska företag ett försprång framför de utländska. Svensk e-handel kan också vinna mark på att vara trygg, bekväm och transparent, exempelvis med garantin trygg e-handel.
Fem tips från Milds inhouse-designer
Teknik och design i samspel ger det bästa resultatet. Henrik Pettersson, Milds inhouse-designer, ger sina fem bästa tips till en lyckad e-handel:
- Designa efter mobile first om det finns statistik som pekar på att många besökare använder mobila enheter, eller om man vill öka konverteringen bland dem
- Anpassa flödet på mobila enheter så att processen från att lägga till en produkt i varukorgen till att betala är så smidig som möjligt
- Anpassa storleken på CTA:s, formulär med mera så att besökare inte behöver ”sikta sig in” för att trycka rätt
- Anpassa färger på CTA:s så att de sticker ut
- Anpassa grafik så att den är skarp