Google lanserar den andra core update på kort tid

Att Google rullar ut två core update med så kort varsel är ovanligt. Vi tar en närmare titt på vad det kan tänkas innebära och vad man kan förvänta sig i sökresultaten.

Ny core update under oktober 

Google håller just nu på att rulla ut den tredje core update för i år, efter uppdateringarna i mars och augusti. Man kan minst sagt säga att det händer en hel del nu, att Google lanserar två core update med så kort tid emellan är ovanligt. Vi tar en närmare titt på vad det kan tänkas innebära och vad man kan förvänta sig i sökresultaten.

Kort om uppdateringen

Google har bekräftat att de rullar ut sin senaste core update, kallad "Oktober 2023 core update". Likt tidigare större uppdateringar är det inget som sker över en natt, utan Google genomför uppdateringen löpande under några veckor. Det är inte ovanligt att man under denna tid kan se stora förändringar i sökresultaten. När en uppdatering genomförs så är det inte en specifik rankingfaktor som påverkas utan uppdateringen slår brett. Dock kan vi anta att fokus kommer att ligga på ett par områden.   

Några punkter att ha i åtanke 

Här är några nyckelpunkter att hålla ett extra öga på och vi vill även rekommendera att vara lite extra på tårna under oktober och november. 

  • Analysera noga: Om din webbplats upplever en nedgång i ranking efter en core update är det viktigt att analysera skillnaderna och identifiera större områden där förbättringar kan göras. 
  • Helpful content: Google betonar vikten av högkvalitativt, relevant och auktoritativt innehåll. Webbplatser som konsekvent erbjuder användare hjälpsam information har större chans att bibehålla eller förbättra sin ranking. 
  • Expertis, Erfarenhet, Auktoritet och Pålitlighet (E-E-A-T): Google betonar vikten av detta i flertalet kanaler, vi kan därför dra slutsatsen att det kommer att vägas in i oktobers core update. Detta är ett ständigt synsätt som bör finnas med i allt content och arbete som sker med webbplatsen, var noga med att kunna stärka trovärdigheten och visa på expertis. 
  • Användarupplevelse: Användarupplevelsen är avgörande för webbplatsers ranking. Faktorer som sidans laddningstid, mobilanpassning och enkel navigering kan påverka hur Google bedömer en webbplats övergripande kvalitet.
  • Håll er uppdaterade: Se till att regelbundet följa branschnyheter och hålla sig uppdaterad kring Googles riktlinjer och anpassa sina strategier till de ständigt föränderliga sökalgoritmerna.

Vi följer själva uppdateringen noga och kan snabbt dra slutsatser då vi ser tydliga synergier mellan de olika konton vi jobbar med. I våra löpande projekt lägger vi extra vikt via en ytterligare en analys under månaden. För den som vill hålla sig uppdaterad löpande rekommenderar vi Googles egna sida.