Google Produktomdömen uppdateras och får en ny sökalgoritm

Google Produktomdömen uppdateras och får en ny sökalgoritm

I början av april fick Google Produktomdömen en ny uppdatering. Denna nyhet har som syfte att belöna högkvalitativa omdömen framför tunna och intetsägande recensioner. Google berättar att “vi vet att människor uppskattar produktomdömen som delar mer djupgående fakta, snarare än ett tunt innehåll som enkelt sammanfattar en mängd produkter”. Detta ligger som bakgrund till varför man vill lyfta fram rätt innehåll genom att förbättra rankningssystemet.

Det är ingen avgörande uppdatering, utan en mindre som endast är riktad mot innehållet i produktrecensioner. Här är några av de viktigaste punkterna i korthet:

  • Inriktning: Kollar endast på produktrecensioner.
  • Enbart engelska: Trots att det är en global lansering gäller det i nuläget endast det engelska språket.
  • Upptäck: Den här uppdateringen kan påverka din prestation i Google Discover.
  • Förnyande: Google kommer att göra regelbundna justeringar av den nya algoritmen, men kommer troligtvis inte uppdatera om det framöver.

Fokuset ligger främst på att förse användare med insiktsfullt och originellt innehåll skrivet av experter och entusiaster som känner till ämnena väl. 

För tillfället har inte Google en färdig tidslinje för när uppdateringen kommer att finnas tillgänglig för fler språk, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Nyheter går att läsa i sin helhet här.

Vill ni veta mer om hur vi kan hjälpa er?

Kontakta oss, så tittar vi tillsammans på en passande lösning. Eller läs mer om våra tjänster kring Google ads.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.