Marketing Automation – en synergi mellan marknad och sälj

Rätt budskap, till rätt person, vid rätt tillfälle

Marketing Automation gör det enkelt att producera personlig, relevant marknadsföring i stor skala. Automatiseringen sker via ett verktyg, till exempel Hubspot och baseras på kunddata. På så sätt kan du skicka rätt budskap till rätt person vid rätt tillfälle – automatiskt. Det betyder att du även kan lägga mer kärlek på andra delar av marknadsföringen. 

Hur går Marketing Automation till?

Marketing Automation är i grund och botten en synergi mellan marknad och sälj – en automatisering av marknadsföringen utifrån kundernas tidigare interaktioner med företaget, som sälj sedan följer upp. Rent praktiskt hjälper en smart programvara er att sköta stora delar av marknadsföringen. Den samlar in viktig data om era besökare för att förbättra framtida kommunikation med dem, samtidigt som era säljare får det lättare att hantera leads. Med andra ord: flera grundläggande faktorer sköts utan manuell inblandning, och det har visat sig framgångsrikt både vad gäller marknadsföringens effekt och insparade kostnader. 

Olika typer av Marketing Automation

Marketing Automation kan se ut på flera olika sätt, med flera olika mål. Du kan i regel välja mellan dessa typer: 

Email Marketing Automation

Också kallat e-postmarknadsföring, den vanligaste typen av automatisering. Den omfattar alla sorters e-postmeddelanden som går ut, från välkomstmeddelanden till meddelanden efter köp, nyheter och uppdateringar och så vidare. E-postautomatisering utlöses ofta av tid eller en handling/trigger från besökaren.  

Digital Marketing Automation

  • Social Media Marketing Automation – som i sanning sparar in på tid, då SoMe är ett pilljobb. Med den här typen av automatisering kan ni schemalägga innehåll, ställa in övervakningsfilter för sociala medier och till och med automatisera svarsprocessen. Även om detta aldrig bör ersätta äkta, mänsklig interaktion med dina följare och kunder.
  • Retargeting – som automatiskt ändrar och smartar till sin strategi som svar på ett konsumentbeteende. Till exempel om en besökare är inne på er webbplats: er retargeting-automatisering svarar genom att visa relevanta annonser på de webbplatser som besökaren surfar till härnäst.
  • Mobile Marketing Automation – precis som e-postmeddelanden kan textmeddelanden också automatiseras och utlösas baserat på tid eller handling/trigger. Textmeddelanden tenderar att ha en högre (och snabbare) öppningshastighet än e-postmeddelanden.
  • CRM med Marketing Automation – en enkel uppdatering i er databas kan utlösa en mängd interna uppgifter, inklusive poängsättning av leads som signalerar till ert säljteam om nya leads. Er webbplats CRM kan också utlösa workflows via e-post, antingen baserat på användardata eller användaråtgärder.

Strategi för Marketing Automation

Strategin för Marketing Automation varierar beroende på mål – varumärkeskännedom, konvertering, nedladdning av whitepaper eller vad det kan röra sig om. Det finns dock tre punkter som du behöver ha stenkoll på, både före och under ett projekt: 

  • Din publik. Då det rör sig om personlig marknadsföring behöver ni känna era kunder. Bygg personas före dess att ni bygger arbetsflöden för er Marketing Automation. 
  • Din kundresa. Det här är en viktig punkt om du vill få till en lyckad automatisering: att möta era leads där de är. Kartlägg därför kundresan, sedan matchar du automatiseringen med den. 
  • Regelbunden granskning. Även om det gäller Marketing Automation, som tuffar på helt själv, ska du granska era arbetsflöden varje månad, kvartal och år. Låt automatiseringen förändras i takt med ert företag, era produkter och era kunder.