Så använder du ChatGPT i ditt SEO-arbete

Hur förenklar och effektiviserar du SEO-arbetet på marknadsavdelningen, kanske du undrar? En väg är att ta hjälp av AI, vi har listat våra bästa tips på prompts och tillvägagångssätt för att underlätta SEO-arbetet.

Så använder du AI i SEO-arbetet

Prompts är de instruktioner eller frågor som du ger till ChatGPT. Det är viktigt att formulera dessa prompts noggrant för att få ut så relevant och användbart innehåll som möjligt. Nedan följer ett antal steg som exemplifierar hur man på ett effektivt sätt kan underlätta arbetet.

1. Prompt för att identifiera primära sökord

“Ge mig 10 sökord relaterade till “hyra kontor”.

Exempel på hur svaret kan se ut från ChatGPT

2. Long-tail-sökord

“Ge mig long-tail-sökord som har mindre konkurrens men är mycket relevanta”.

Exempel på hur svaret kan se ut från ChatGPT

3. Sökord med frågetecken

“Hitta frågebaserade sökord som min målgrupp använder i sökfrågor”.

Exempel på hur svaret kan se ut från ChatGPT

4. Prompt för titeloptimering

“Föreslå engagerande titlar som inkluderar mina primära nyckelord”.

5. Prompt för metabeskrivningar

“Skapa lockande meta-beskrivningar som innehåller relevanta nyckelord för [specificera ämne]”.

6. Få en lista med sökord baserat på den semantiska relevansen

"Samla följande sökord i grupper baserat på deras semantiska relevans: ….”

7. Få ditt befintliga innehåll omskrivet och undvik duplicering

"Skriv om följande stycke på X olika sätt, för att undvika upprepning, samtidigt som du behåller dess innebörd: …”

8. Få fakta och statistik till ditt innehåll

"Generera en lista över de 10 främsta fakta, statistik och trender relaterade till <ämne>, inklusive deras källa".

9. Generera populära och relevanta webbplatser för outreach till off-page SEO

"Rekommendera X populära bloggar om <webbplatsområde> som täcker “<ämne>” tillsammans med deras URL:er"

ALT-taggar, metabeskrivningar och content briefs

ChatGPT kan även generera detaljerade och optimerade ALT-taggar, meta-beskrivningar, content briefs och till och med FAQ-sektioner. 

ALT-taggar

ALT-taggar är en viktig del av bild-SEO. De hjälper sökmotorer att förstå innehållet i bilder och spelar en viktig roll i webbtillgänglighet. ChatGPT genererar beskrivande och relevanta ALT-taggar för bilder, vilket inte bara förbättrar sökmotoroptimeringen utan också gör din webbplats mer tillgänglig för användare med synnedsättning.

Metabeskrivningar

En välformulerad meta-beskrivning kan kraftigt öka klickfrekvensen (CTR) från sökresultaten. ChatGPT skapar engagerande och relevanta meta-beskrivningar som sammanfattar sidinnehållet effektivt samtidigt som de innehåller nyckelord för att förbättra sökbarheten.

Content briefs

Att skapa innehåll som är både användarvänligt och optimerat för sökmotorer är en utmaning. Med AI kan du underlätta processen genom att få detaljerade content briefs. Dessa briefs kan ge ditt content-team en klar struktur och riktlinje, inklusive ämnesförslag, sökord att fokusera på, föreslagen tone of voice och andra viktiga SEO-element.

FAQ-sektioner

FAQ-sektioner är användbara för både användare och SEO:n. De ger möjligheter att inkludera long-tail-sökord och frågebaserade söktermer. ChatGPT kan hjälpa till att formulera relevanta frågor och svar som inte bara är informativa utan också optimerade för sökmotorer.