Så fångar du varumärkets röst – tone of voice

Rösten, tonaliteten, tone of voice – kärt barn har många namn. För att ditt budskap ska nå fram till rätt målgrupp, behöver ditt företag en guide som talar om hur ni uttrycker er. Med en tonalitetsguide kommer ni åt de kunder ni önskar med er unika röst.

Vad är en tonalitet?

Kort sagt kan man säga att ditt företags tonalitet är företagets röst utåt. Det är till stor del tonaliteten som ger ditt företag sin personlighet och känsla. Tänk dig själv: vad är du utan din röst, dina ord och dina uttryck? Tonaliteten definierar hur du vill uppfattas utåt, det är den som ger liv i kommunikationen och med den du förmedlar dina värderingar. Tillsammans med färg, bild och form visar den vem du är. Man skulle kunna säga att en tonalitetsguide, är som en grafisk profil innehållande ord och text istället för färg och form.

Varför behövs den?

Tonaliteten handlar mer om hur vi säger saker snarare än vad vi säger. Säger vi ”hej”, ”tjabba” eller ”god dag”? Små ord gör stor skillnad för hur en text uppfattas och i sin tur vilket känsla ditt företag förmedlar. En tonalitetsguide är ett verktyg som gör att du låter likadant i alla dina kanaler, oavsett vem som skriver, eftersom alla utgår från samma guide. Det i sin tur gör att din målgrupp känner igen att det är just du som kommunicerar och du skapar trovärdighet hos dem. Det är lätt att tappa bort sig bland ord och formuleringar, det är precis därför en tonalitetsguide är så viktig. Den hjälper oss att kommunicera tydligt och konsekvent, oavsett kanal och sammanhang.

Så sätter du tonaliteten

Nu till den stora frågan – hur sätter man en tonalitet? I de allra flesta fall har ett företag redan definierat varumärket utefter värderingar, målgrupper, värdeord, visioner, position och andra strategidokument. Först när vi vet vad som gör oss unika, vilka vi är, vad som driver oss och vilka vi talar till kan vi definiera hur vi ska låta och hur vi ska uttrycka oss i text. Om ditt varumärke exempelvis definierar sig som energiskt behöver tonaliteten återspegla detta. Hur låter en energisk person?  Hur låter den inte? När vi bygger vår tonalitet på våra grundvärderingar hänger allt samman och vi riskerar inte en tonalitet som enbart bygger på tycke och smak.

Ställ till med workshop

Även i de fall där vi har definierade värdegrunder att stå på, är det bra att komplettera med en workshop. Med kollegor och andra relevanta personer, ser vi till att ni har en kollektiv syn på vad ord och uttryck signalerar. När vi är överens om det, kan vi bestämma vilka ord ni faktiskt vill förknippas med och som matchar ert varumärke.

Vi hjälper gärna till

Oavsett om ni redan har en tonalitet som behöver lite kärlek, eller om ni behöver bygga en från noll så hjälper vi gärna till i det arbetet. Skriv till oss! Kanske är du sugen på att prata generellt om tonalitet? Skriv då också, vi gör det gärna och ofta.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vad innehåller en tone of voice?

En tonalitetsguide kan vara kort eller lång, matig eller tunn. Ibland är det små enkla definitioner som skapar magi, medan det i andra fall kan behövas mer detaljerad guidning för att träffa rätt. Här är några exempel på vad en tone of voice kan innehålla:

  • Värdeord och korta beskrivningar av dem. Vad menas med energiska?
  • Ca tre ord som beskriver rösten (baserat på värdeord och andra värderingar) och korta förklaringar av dem.
  • Do’s and don'ts – generella skrivriktlinjer för att skapa en enhetlig kommunikation. Använder vi utländska termer i svenska texter? Använder vi vi-form och direkt tilltal? Använder vi oss av förkortningar?
  • Lista på ord och meningar vi väljer och ord vi inte väljer. Säger vi e-post eller mail? Säger vi webbplats eller sajt? Den kan också innehålla ord som vi ofta använder, exempelvis ”vi kallar alltid våra kunder för partners, aldrig kunder”.

Se till att tonaliteten kommer till användning

En tonalitet ska vara enkel och lättillgänglig för alla som på något sätt representerar företaget i text. Det kan vara kundtjänst, kommunikationsavdelning och allt däremellan. Alla ska förstå guiden och ha en chans att vara en del av den. Skapa tonaliteten i ett digitalt textdokument som är lätt att skicka runt och lägga in synpunkter i. Då har ni en levande tone of voice som faktiskt används.