Demand Gen – Googles nya kampanjuppdatering

Nå kunder tidigare i köpprocessen

Googles nya kampanjtyp Demand Gen implementeras hos många just nu. Denna variant ersätter de tidigare Discovery-kampanjerna. Förändringen ger ytterligare möjligheter att nå ut till potentiella kunder tidigare i köpprocessen.  

Vad är Demand Gen?

Formatet är designat för att väcka intresse och engagemang genom att blanda visuella annonsformat – inklusive korta videor och annonskaruseller. Kampanjerna körs över plattformar som YouTube och Google, vilket ger en bred och varierad räckvidd.

Demand Gen ger en unik möjlighet att nå potentiella kunder tidigt i köpprocessen. Traditionell Google-sökning har fokuserat på konverteringar i de senare skedena, men med Demand Gen kan vi engagera kunderna tidigare. På så vis bygger vi medvetenhet kring varumärken och erbjudanden tidigare.

När ska jag använda mig av Demand Gen-annonsering?

Du kanske är ett B2B-företag som vill öka medvetenheten kring en ny produkt. Genom att använda Demand Gen kan du skapa en kampanj som inte bara når ut till potentiella kunder när de söker efter liknande produkter, utan även när de konsumerar relaterat innehåll på YouTube eller Google. Detta öppnar upp för en mer dynamisk och engagerande marknadsföringsstrategi.


– Demand Gen ger oss på Mild en möjlighet att utforska nya strategier och skapa mer målinriktade och effektiva kampanjer för våra kunder. Det blir spännande att se hur vi kan kombinera detta med befintlig annonsering för att skapa synergier och upptäcka nya kundsegment. Demand Gen ersätter så kallade "Discovery"-annonser och är Googles gensvar på marknadsföring i sociala, underhållningsinriktade nätverk. Se det som ett försök till att konkurrera mot plattformar som Instagram, Snapchat och Tiktok, säger Adam Malmstedt, SEM-specialist på Mild.