Google har lanserat AI Mode på svenska i Sverige. Funktionen är en del av en global utrullning till 35 nya språk och 40 nya länder. Det innebär kort och gott att även vi i det långa landet lagom nu kan chatta med AI direkt i Google, utan att gå via externa verktyg som ChatGPT eller Perplexity.
Vad är AI Mode?
AI Mode är en ny flik i Google Sök där du kan ställa frågor och snabbt få AI-genererade svar som sammanfattar, förklarar och guidar vidare, istället för att bara få en lista med länkar. Till skillnad från Google AI Overviews, som visar korta AI-svar högst upp i resultaten, är AI Mode en mer interaktiv upplevelse. Det är helt enkelt en chatt. I Google Sök.
För dig som redan chattar med exempelvis ChatGPT känns det här säkert bekant. Och ja, för den oinvigde är det same same, but different. Den stora skillnaden är att AI Mode är helt integrerat i Googles sökgränssnitt. Du behöver alltså inte växla till ett separat verktyg.
Ett ytterligare steg mot ett AI-drivet söklandskap
Lanseringen är ännu ett tydligt bevis på hur söklandskapet förändras i grunden. Vi går från länkar och listor till AI-drivna samtal och snabba svar på ett ställe.
För varumärken innebär detta en förändrad spelplan för synlighet. Till exempel behöver SEO-strategier vässas och optimeras för AI. Och för e-handlare blir det ännu viktigare att bland annat fokusera på popular products och free listings, eftersom det är Google Shopping Graph-formaten som får särskilt stort fokus i AI Mode.
Är du redo för det nya söklandskapet?
AI Mode markerar ett stort steg i Googles omvandling från sökmotor till chattkompis. För företag gäller det att anpassa sig snabbt för att fortsätta vara synliga när söklandskapet förändras. Är du redo? Eller behöver du hjälp att bli det? Hör av dig till oss på Mild, så anpassar vi din strategi till den nya spelplanen.