Hubspot – alla marknadsinsatser i samma verktyg

Hubspot ger full kontroll över alla era digitala kanaler och marknadsinsatser, både för sälj, interna marknadsförare och support.

Hubspot – alla marknadsinsatser i samma verktyg

Hubspot ger full kontroll över alla era digitala kanaler och marknadsinsatser, både för sälj, interna marknadsförare och support.

Hubspot låter era avdelningar samarbeta

De flesta bolag använder sig av flera digitala kanaler när de marknadsför sin verksamhet. En webbplats är för det mesta given, content creation och bloggartiklar, en företagssida på Facebook med tillhörande ads, e-postutskick, organisk och betald SEO. Men det som saknas är en övergripande styrning för alla marknadsinsatser – ett verktyg som har allt i ett. Och det har inte stått att finna förrän Hubspot klev in på marknaden. 

Hubspot är ett av sitt slag. Plattformen genererar en helhetsbild av datan från länkade kanaler och består av fyra hubbar: CRM, Marketing, Sale och Service. Det innebär att ni kan skapa ett flödande samarbete mellan hela batteriet av säljare, marknadsförare och kundsupportrar i ett gemensamt program, vilket gynnar både dem i deras roller och bolaget i stort. Plattformen fungerar helt seamless, till skillnad från vanligt förekommande lösningar med API:er.

Vem kan använda Hubspot?

Bolag inom B2C och B2B som vill få kontroll över och effektivisera sin digital marknadsföring bör överväga Hubspot CRM, vare sig ni går från ett Excelark eller en större SalesForce-lösning. Det finns funktionaliteter och insights som ur ett marknadsföringsperspektiv är helt unika för plattformen, till exempel Hubspots Flywheel.  Hjulmodellen är uppfunnen av James Watt och visar på ett grafiskt sätt hur ert bolag kan växa genom att jobba om er marknadsstrategi och unisont leverera anmärkningsvärda kundupplevelser. Bara detta är värt att ta sig en närmare titt på.  

Partnerships

HubSpot App Partner-märke
HubSpot App Partner Program-märke

Mild – en del av Hubspots partnerprogram

Som en del av Hubspots partnerprogram kan Mild både sälja och supporta verktyget. Hubspot-partners finns det få av, och vi är hittills de enda som kan erbjuda feeden av leads in i plattformen och på så sätt skapa en helhetslösning eller ett nav för er. Vi genomför migrering, utbildning av sälj och marknad och kopplingar till de kanaler som ni vill ansluta, samt sätter upp kampanjer. För att fullt ut genomföra det här CRM-bytet samt se till att ni utnyttjar Hubspots alla funktioner har vi ett antal olika roller inhouse som driver projektet:

  • Projektledare, som ansvarar för helheten.
  • CRM-specialist, som hjälper till med migrering från ert befintliga CRM till Hubspots egna.
  • Digitala marknadsförare, som kopplar samman alla aktuella trafikkanaler samt ansvarar för kampanjuppsättningar och leadsgenerering.

Hur fungerar Hubspot?

Hubspot är tänkt att växa tillsammans med er. Plattformen har över 200 integrationer och möjligheten att skapa anpassade appar – Hubspot kan skräddarsys för just ert bolag. Som vi också nämnt tidigare ger plattformen er en grafisk överblick av er digitala marknadsföring samt sammanför marknad, sälj och support. Med detta sagt är plattformens verkliga styrka och syfte generering och hantering av leads.

Leadsgenerering och hantering i Hubspot (B2C och B2B)

Hela Hubspot är byggt för att vara en samlingsplats för generering och hantering av leads. Det är oerhört viktigt att bearbeta sina potentiella kunder (Lead Nurturing), vare sig leadet kommer från en e-handel eller en kontaktförfrågan inom B2B. Dock nöjer sig marknadsavdelningar ofta med att bara generera leads via annonser eller organisk trafik, och temperaturen på dessa leads varierar. Säljarna får för det mesta en väldig uppförsbacke när de försöker att stänga affärer på halvljumma leads.

Det marknad istället bör ha som uppgift är att inte bara leverera leads, utan framförallt varma leads – som känner till ert bolag och har koll på vilka tjänster ni har eller vilka kunder ni jobbar med. Lyckas ni förmedla det här via era marknadsinsatser känner potentiella kunder redan ett visst förtroende för er och befinner sig ett eller två steg närmare sitt beslut.

För att hantera leads på bästa sätt kan Mild sätta upp slingor, så kallade sekvenser, där ni via mail kan förse era leads med relevant information löpande. Vi kan också mäta era potentiella kunders engagemang och klick. All denna data finns sedan sparad i Hubspot, redo att göras tillgänglig så snart vi anser att leadet är tillräckligt bearbetat. Då kan en av era säljare gå in och avsluta, och det är där vi tycker att Hubspot fungerar som allra bäst.

Vill ni veta mer om hur vi kan hjälpa er?

Kontakta oss, så tittar vi tillsammans på en passande lösning.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Hubspots länkade kanaler

Hubspot är motorn och centrum för all er marknadsföring. Genom att koppla in de kanaler som är aktuella för er, Facebooks organiska inlägg, LinkedIn, MailChimp, kan ni utvärdera dem alla på ett och samma ställe. Och det är både enkelt och tidsbesparande.

Därtill taggar Hubspot upp alla inkommande leads, leads som konverterar till kund samt värdet på den slutgiltiga affären för respektive kanal. Det betyder att ni kan se hur många kunder och hur mycket intäkter varje kanal genererar, en funktion som inte finns i något annat CRM på marknaden.

Hubspots säljfunktion

Om ni låter ert säljteam använda Hubspot kan ni fullt ut följa deras aktiviteter. Ni ser antal bokade möten, ringa samtal, affärer på gång och avslutade. För att göra det än smidigare för era säljare har plattformen en mängd svarsmallar som de vid behov att skicka ut med ett klick, exempelvis till en kall kontakt som för tillfället inte är intresserad. Skulle detta lead i framtiden gå in i detta mail och klicka på en länk kommer den aktuella säljaren att se det här i Hubspot. Chansen finns att leadet då är redo att kontaktas och bli kund.

Hubspots olika hubbar

Hubspot CRM består av hubbar, som namnet också antyder. De är kraftfulla och ytterst användbara var och en för sig, men än bättre tillsammans. 

CRM Hub

Hubspots CRM Hub är en av marknadens bästa och enklaste CRM. Glöm manuellt uppdaterade rapporter – plattformen tillhandahåller en vy som i realtid visar pågående försäljningsaktivitet, produktivitet och individuell prestanda. Dessutom meddelar modulen era säljare i samma ögonblick som ett lead öppnar sin e-post eller besöker er webbplats. Säljteamet får allt de behöver för att följa upp leadsen vid rätt tidpunkt. 

Populära funktioner:

  • Rapporteringsverktyg
  • E-postspårning och aviseringar 
  • Livechatt

Marketing Hub

I Hubspots Marketing Hub kan ni på ett samlat och lättöverskådligt sätt skapa marknadsinsater till alla era kanaler –  utifrån er marknadsföringsstrategi. Genom att göra jobbet på ett ställe har ni goda chanser till att öka trafiken och konvertera era leads till kunder i stor skala. I denna modul jobbar marknadsföringsteam över hela världen för att förse sina säljavdelningar med relevanta, varma leads och data som stöttar upp säljavdelningen. 

Populära funktioner: 

  • Annonsspårning och hantering
  • Facebook-, Instagram-, LinkedIn- och Google-annonser rakt in i HubSpot
  • Social Media Management

Sales Hub

Med Hubspots Sales Hub kan era säljare ta del av mallar, utskick och annat som förenklar all hantering av leads. 

Populära funktioner: 

  • E-postmallar
  • E-postspårning
  • Samtalsspårning och inspelning

Service Hub

Hubspots Service Hub samlar all er kundservicedata på ett ställe med funktioner som automatisering och självbetjäning. Detta låter er support vara ständigt informerad om läget hos era kunder samt jobba mer proaktivt med olika insatser, vilket boostar allt från befintliga kundkontakter till kundbasen som sådan. 

Populära funktioner: 

  • Help Desk och ticketautomatisering
  • Kunskapsbas
  • Livechatt